How about dessert?

what about dessert

Heb jij ook vaak zin in zoetigheid na een maaltijd? Je bent niet de enige! Natuurlijk is een toetje af en toe heerlijk. Maar wanneer je op je voeding probeert te letten en niet teveel suiker wilt binnenkrijgen is het misschien handig de post-dinner sweets wat vaker te skippen.

Hoe komt het?

Hoewel er maar weinig wetenschappelijke literatuur te vinden is over deze ‘specifieke’ craving, kwam ik een aantal oorzaken tegen. Zin in zoet is enerzijds een fysiologische gevolg: Het zogenaamde thermogene effect van voeding (TEF = Thermal Effect of Food). Simpel gezegd kost het eerst energie om vervolgens meer energie uit je voeding te halen. Het klinkt dan wel logisch dat na het eten van een relatief grote maaltijd de behoefte aan zoet toeneemt. Dit zijn vaak snelle suikers die de klus makkelijk klaren.

Daarnaast zijn er een aantal psychologische factoren die bijdragen aan the need for sweet. Zo kan het simpelweg een gewoonte zijn om iets lekkers te nemen na het eten. Misschien kreeg je vroeger wel een toetje onder de voorwaarde dat je je bord leeg at. Dit belonende gevoel zou onbewust nog steeds een rol kunnen spelen.

Hoe doorbreek je de gewoonte?

Heb jij ook vaak zin in zoetigheid na een maaltijd? Je bent niet de enige! Voor sommige is het iets meer een gewoonte dan voor anderen en natuurlijk is een toetje gebruikelijk tijdens feestdagen. Maar wanneer je op je voeding probeert te letten en niet teveel suiker wilt binnenkrijgen is het misschien handig de post-dinner sweets wat vaker te skippen.
Om te beginnen is het goed om bij jezelf na te gaan wat er precies gebeurd. Is je behoefte aan iets zoets meer een craving of een gewoonte, heb je er ‘last’ van in bepaalde situaties (in gezelschap of juist alleen) enzovoort. Probeer vervolgens een plannetje te maken hoe je de routine wilt verbreken.
Heb jij ook vaak zin in zoetigheid na een maaltijd?
Je bent niet de enige! Voor sommige is het iets meer een gewoonte dan voor anderen en natuurlijk is een toetje gebruikelijk tijdens feestdagen. Maar wanneer je op je voeding probeert te letten en niet teveel suiker wilt binnenkrijgen is het misschien handig de post-dinner sweets wat vaker te skippen.
Hoewel er maar weinig wetenschappelijke literatuur te vinden is over deze ‘specifieke’ craving, kwam ik een aantal oorzaken tegen. Zin in zoet is enerzijds een fysiologische gevolg: Het zogenaamde thermogene effect van voeding (TEF = Thermal Effect of Food). Simpel gezegd kost het eerst energie om vervolgens meer energie uit je voeding te halen. Het klinkt dan wel logisch dat na het eten van een relatief grote maaltijd de behoefte aan zoet toeneemt. Dit zijn vaak snelle suikers die makkelijk worden opgenomen en dus snel kunnen helpen bij de vertering.
Een aantal psychologische factoren die bijdragen aan the need for sweet.
Zo kan het simpelweg een gewoonte zijn om iets lekkers te nemen na het eten. Suiker zorgt over het algemeen voor een verhoogd serotonine level, waardoor je je gelukkiger voelt. Of misschien kreeg je vroeger wel een toetje onder de voorwaarde dat je je bord leeg at. Dit belonende gevoel zou onbewust nog steeds een rol kunnen spelen.
Wat je ook kunt doen om de suikerbehoefte te bedwingen is het toepassen van de (misschien cliché) 20 minuten regel. Probeer na je maaltijd eerst 20 minuten te wachten, in die tijd hebben de langzame koolhydraten van je maaltijd namelijk de tijd om zich om te zetten in energie wat vervolgens kan worden gebruikt voor de vertering. Je eten is wat meer gezakt en de kans is groot dat je craving is afgenomen of zelfs verdwenen is.
Tot slot een tip voor de echte zoetekauwen:
Stil je craving met een klein stukje pure chocolade (+75% cacao)

You might also enjoy