Zorgeloos slapen

Ik zal jullie geen tips, tricks en feiten vertellen over hoe jij nou beter kan gaan slapen en waarom slapen nou zo belangrijk is. Dat is algemeen bekend denk ik.

Maar hierbij mijn persoonlijke verhaal over mijn ‘slaapgezondheid’.

Carlos Torres

Met in slaap vallen heb ik totaal geen moeite, als ik eenmaal op me rug lig, ben ik weg, a gift and a curse. Dit is mijn hele leven zo geweest, maar door de komst van smartwatches en andere gadgets die je slaap monitoren, ben ik mij meer gaan verdiepen in de kwaliteit van mijn slaap.

Ik downloadde een gratis app om mijn slaap te analyseren en vertelde dit aan mijn beste vriend, die ook besloot de app te downloaden.

Twee dingen gebeurden er, mijn beste vriend zag dat hij geen goede nacht rust kreeg en begon zich vervolgens meer zorgen te maken waardoor hij nog slechter sliep. Ikzelf ging op zoek naar een nieuw matras en kussen om mijn nachtrust te bevorderen. Wat het uiteindelijk niet deed, een nieuwe matras blijft toch altijd een beetje gek aanvoelen en wat is nou een goed kussen voor iemand die op zijn buik, zij, rug of als een twister-fry in bed ligt.

De vraag bleef: Wat is nou goed slapen?
Volgens de National Sleep foundation heb je een gezonde nachtrust als je, ongeacht je leeftijd:
Klinkt allemaal mooi, maar waardoor wordt je ’s nachts wakker?
Veel drinken in de avond is natuurlijk niet handig, persoonlijk helpt het mij om ’s avonds voor je naar bed gaat niet te veel meer te drinken, zodat je er niet uit hoeft om naar de wc te gaan. Daarnaast slaap ik soms beetje onrustig, dit kan vaak te maken hebben met hoe zwaar ik gesport heb, de stand van de maan of als mijn hond midden in de nacht besluit iets dichterbij te komen liggen…

Uiteindelijk is het belangrijkste om uitgerust wakker te worden.

Belangrijke key-points die mij helpen beter te slapen:

  • Leef in het nu en voorkom dat je in een sleur raakt
  • Schrijf dingen op zoals zorgen, taken enzovoort zodat je ze los kan laten, pak het de volgende dag weer op
  • Ergens ontevreden over? Vermijd uitstelgedrag! Bespreek het, pak het aan en verander het.

Bronnen:
Ravichandran, R., Sien, S. W., Patel, S. N., Kientz, J. A., & Pina, L. R. (2017, May). Making sense of sleep sensors: How sleep sensing technologies support and undermine sleep health. In Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 6864-6875).

Hirshkowitz, M., Whiton, K., Albert, S. M., Alessi, C., Bruni, O., DonCarlos, L., … & Neubauer, D. N. (2015). National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: methodology and results summary. Sleep health, 1(1), 40-43.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial