22 fascinerende feiten over spieren

Als je personal training bij ons volgt (of overweegt om dat te gaan doen), dan besteedt je waarschijnlijk al wat aandacht aan spierontwikkeling. Maar hoeveel weet je eigenlijk over je spieren? We raden aan om je in het onderwerp te verdiepen en je kennis uit te breiden. Hoe meer je weet over hoe je spieren werken, hoe makkelijker het zal zijn om ze te ontwikkelen en je persoonlijke fitnessdoelen te bereiken. Om je op weg te helpen hebben we 22 fascinerende feiten over spieren voor je op een rijtje gezet. Sommige fun facts kunnen ook gebruikt worden als ijsbreker!

Fascinerende feiten over spieren

#1. Hoewel het afhankelijk is van hoe je telt, bevat het menselijk lichaam tussen de 600 en 700 skeletspieren. Dit zijn de spieren die verantwoordelijk zijn voor je houding. Ze bieden structurele ondersteuning en maken het mogelijk om te bewegen.

#2. Als alle skeletspieren in je lichaam in één richting konden trekken, zou je in staat zijn om 25 ton aan gewicht te tillen.

#3. Naast skeletspieren heb je ook zogeheten gladde spieren. Voorbeelden daarvan zijn de spieren die verantwoordelijk zijn voor bepaalde zintuiglijke processen (zoals het verwijden en samentrekken van je pupillen) en het functioneren van je ademhalingsstelsel en spijsvertering.

#4. Je hebt ook nog de hartspier, de hardst werkende spier in het menselijk lichaam. Het is ook de enige spier die nooit moe wordt.

#5. Ongeveer 35 tot 40 procent van je lichaamsgewicht bestaat uit spierweefsel.

#6. De grootste skeletspier in je lichaam is de gluteus maximus. Ja, we hebben het over je billen. Of specifieker gezegd, een van de drie bilspieren. Zonder de gluteus maximus zou je niet eens in staat zijn om recht op te lopen.

#7. De kleinste spier in je lichaam is de stapedius. Deze dient om je middenoor te beschermen tegen harde geluiden door de amplitude van geluidsgolven te controleren, als een interne volumeknop. Omdat de reflex van deze spier relatief langzaam werkt, is het risico op gehoorschade aanzienlijk groter wanneer je wordt blootgesteld aan plotselinge geluiden zoals explosies of schoten. Zonder een stapedius zouden we bovendien constant overweldigd zijn door het geluid van onze eigen stem. Deze kleine spier is tevens de reden waarom opnames van je eigen stem altijd zo vreemd klinken.

#8. Als mensen in staat waren om frequenties onder de 20 Hz te registreren, zouden we onze spieren kunnen horen bewegen.

#9. Je tong is de enige spier in je hele lichaam die aan één kant vast zit.

#10. Je vingers bestaan uit botten, gewrichten en pezen. Inderdaad, er zitten geen spieren in je vingers. Onze onderarmspieren die aan de pezen ‘trekken’ zijn wat ons in staat stelt om onze vingers te bewegen.

#11. Er zijn geen spieren zo actief als je oogspieren. Die maken met gemak zo’n 100.000 bewegingen per dag!

#12. De langste spier in het menselijk lichaam is de sartorius. Dit is de spier die over de lengte van je bovenbeen naar de binnenkant van je knie loopt.

#13. De breedste spier die je hebt is de latissimus dorsi. Deze spier werkt samen met meerdere andere spieren om je schouders te laten bewegen. Je gebruikt je ‘lats’ echter ook tijdens diepe ademhaling en tijdens het hoesten.

#14. Spieropbouw vindt niet plaats in de sportschool, maar tijdens je slaap. Dit is wanneer je lichaam de stofjes produceert die je spierweefsel repareren – een cruciaal element in het opbouwen van spiermassa.

#15. Hoewel het misschien niet altijd zo lijkt, bouw je veel sneller spiermassa op dan dat je het kwijtraakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je twee maanden niet traint, je ongeveer 23 procent aan spiermassa verliest. Als je in die twee maanden wel traint, kun je ongeveer 47 procent aan spiermassa opbouwen.

#16. Als je begon met trainen omdat je wat gewicht kwijt wilde raken en na een paar weken ontdekt dat je bent aangekomen, dan is dat best logisch. Spieren wegen immers zwaarder dan vet. Om specifieker te zijn: één kubieke inch aan spiermassa weegt drie keer zoveel als een kubieke inch lichaamsvet. Dat is de reden dat het cijfer op de weegschaal niet altijd zo relevant is als veel mensen denken.

#17. Spierweefsel mag dan drie keer zoveel wegen als vetweefsel, het is ook drie keer zo efficiënt in het verbranden van calorieën. Je lichaam verbrand zo’n 50 calorieën per dag extra voor elke 450 gram aan spiermassa die je hebt gekweekt.

#18. Spiercontracties genereren maar liefst 85 procent van onze lichaamswarmte. Als je het koud hebt, zullen je spieren zich aanspannen. Dit gebeurt onvrijwillig, dus je hebt er niet echt controle over. Hoe kouder je het krijgt, hoe intenser de samentrekkingen zullen worden. Dat is waarom we rillen als we het koud hebben!

#19. Spierherstel is net zo belangrijk als training. Als je je spieren niet de tijd geeft om te herstellen na een zware workout, zijn ze aanzienlijk gevoeliger voor blessures.

#20. Naast rust hebben je spieren ook proteïnen nodig om zichzelf te repareren. Afhankelijk van hoe actief je bent, moet ongeveer 10 tot 35 procent van de calorieën die je tot je neemt afkomstig zijn uit proteïnen.

#21. Uitdroging heeft een negatieve impact op de zelfherstellende eigenschappen van je spieren. Het is altijd belangrijk om gedurende de dag voldoende water te drinken, maar extra belangrijk als je spierpijn hebt na een workout! #22. Heb je weleens slaapschokken meegemaakt, waarbij je hebt gevoel hebt dat je valt als je in slaap valt? Dit aparte verschijnsel is in feite een misinterpretatie van je hersenen, als gevolg van het feit dat je spieren beginnen te ontspannen. De abrupte spiersamentrekkingen die zich voordoen tijdens de ‘val’ worden simpelweg veroorzaakt door de signalen die je hersenen naar je ledematen stuurt in een poging om je balans te herstellen.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial